NieuwsMagazine

Boekrecensie ‘Getting Teams Done, een praktische methode voor teamproductiviteit’

Auteur: John Kronenberg ● John.Kronenberg@bartosz.nl
joh_kronenberg_redactie
Al jaren ben ik geïnteresseerd in persoonlijke productiviteit en hoe deze productiviteit te vergroten. Toen ik me in dit onderwerp ging verdiepen kwam ik al snel in aanraking met het boek ‘Getting Things Done, the art of stress-free productivity’ van David Allen (dit boek zou verplichte leesvoer voor iedere professional moeten zijn, maar dat terzijde). Ik had al snel door dat ik met Getting Things Done een methode in handen had die me kon helpen met het behalen van verhoogde productiviteit, meer focus en minder stress door zoals David Allen het zegt: een ‘Mind Like Water’.
Een goed werkend ‘Getting Things Done’ systeem is natuurlijk een goede stap. Echter, als je omgeving geen ‘Getting Things Done’ systeem heeft, hapert er toch iets. Je systeem is immers zo sterk als de zwakste schakel. De vraag die in dit kader dus interessant wordt, is hoe je een ‘Mind Like Water’ kunt bereiken binnen teams. Uit Amerika is een methode overgewaaid dat ‘Holacracy’ heet. Daar waar ’Getting Things Done’ een methode is die individuen helpt om op een ontspannen manier productief te zijn, is ‘Holacracy’ een methode die een team helpt om net zo ontspannen productief te zijn en te blijven. Een veelbelovend onderwerp. Dit boekreview gaat over een boek dat ‘Holacracy’ als onderwerp heeft en heeft niet verrassend de titel ‘Getting Teams Done’ gekregen.
Boek getting teams done
Het boek
De schrijvers van het boek ‘Getting Teams Done’ zijn Diederick Janse en Marco Bogers. Diederick Janse is ‘Holacracy’ coach en medeoprichter van Energized.org. Hij begeleidt organisaties bij het implementeren van ‘Holacracy’. Marco Bogers is ook ‘Holacracy’ coach en daarnaast Time Management trainer voor teams en individuen die meer dan gemiddelde impact willen hebben.
De schrijvers hebben ervoor gekozen om het boek deels in romanstijl te schrijven. Op de eerste pagina’s wordt kennis gemaakt met Niels en Erik-Jan, die de opdracht binnen slepen om hun Natural Cosmetics-concept met een campagne in alle Europese vestigingen van een winkelketen te introduceren. Echter, de deadline waarop het concept moet zijn uitgerold is door de opdrachtgever dermate scherp gezet dat het besluit is genomen de opdracht middels ‘Holacracy’ aan te vliegen.
Elke paragraaf waarin de ontwikkelingen binnen het denkbeeldige bedrijf worden gevolgd, roert één of meerdere onderwerpen aan, die in de overige paragrafen van het hoofdstuk binnen een theoretisch kader worden uitgewerkt. Door het verhaal word je meegenomen in de dilemma’s, uitdagingen enzovoort van de personen. Hierdoor leest het boek verrassend goed weg en wordt al snel de praktische toepassing voor de lezers duidelijk.
Het boek telt een kleine 200 pagina’s. Handig zijn de bijlagen over ‘Getting Things Done’ en ‘Holacracy’ en de verklarende woordenlijst aan het eind van het boek.
Het onderwerp: ‘Holacracy’
‘Holacracy’ is een manier van organiseren die afrekent met top –down sturing, controle en toezicht. Autonomie, zelfsturing en eigen verantwoordelijkheid vormen de basis. ‘Holacracy’ combineert de discipline en helderheid van Getting Things Done met de flexibiliteit van Agile. Net als bij Agile wordt in ‘Holacracy’ het hele team betrokken bij het proces van continue verbeteren. In ‘Holacracy’ worden sturing en leiderschap gedistribueerd, zodat iedereen een leider is binnen zijn eigen rollen.
Spanningen staan centraal. In ‘Holacracy’ wordt spanning gedefinieerd als: ‘de vorm waarin de realiteit je feedback geeft; het is informatie over waar je nu staat en waar je zou kunnen of willen staan’. Binnen ‘Holacracy’ wordt de energie die voortkomt uit spanningen gebruikt als brandstof voor verandering. Een interessant gegeven.
Samengevat
Het boek beschrijft helder en uitgebreid hoe je ‘Holacracy’ binnen één team toepast. Na het lezen van het boek is het voor de lezer duidelijk wat ‘Holacracy’ is en hoe je het in de praktijk kunt implementeren. Het boek wordt ondersteund met een kwalitatief goede internetpagina: gettingteamsdone.nl. Op deze site kun je ook een link vinden naar het ‘Holacracy’ Reglement. Als je inzicht wil krijgen in ‘Holacracy’ is dit boek zeker een aanrader. Een minpuntje van het boek is dat er niet diep wordt ingegaan op hoe je ‘Holacracy’ kunt toepassen in een grote organisatie. Afstemming over teams heen is bij veel organisaties een grote uitdaging. Het was interessant geweest de ideeën van de schrijvers over deze uitdaging te lezen.
Ik ben na het lezen van het boek overtuigd dat ‘Holacracy’ ‘the next big thing’ in IT-land kan zijn. Het kan mijns inziens geen kwaad om in dit stadium kennis van de ‘Holacracy’ methode op te doen. Dit boek zal je in dat opzicht niet teleurstellen.