NieuwsMagazine

Boekrecensie ‘Teresa Amabile & Steven Kramer – The Progress Principle’

‘Using Sjoh_kronenberg_redactiemall Wins to Ignite Joy, Engagement, and Creativity at Work’, de subtitel van dit boek, geeft kernachtig weer waar het boek over gaat. Dit boek is gebaseerd op de resultaten uit onderzoek op basis van ongeveer 12.000 dagboek-bijdragen van 238 werknemers van zeven bedrijven en draagt de boodschap uit dat voortgang maken in je werk, hoe klein ook, zorgt voor een zogeheten goede ‘Inner Work Life’. Ogenschijnlijk alledaagse gebeurtenissen op het werk kunnen de ‘Inner Work Lives’ van medewerkers maken of breken, maar voortgang in voor de werknemer betekenisvol werk zorgt voor de meest optimale ‘Inner Work Lives’. Een wat mij betreft een interessant vertrekpunt van het boek.

Aanleiding

Dit boek stond al een tijdje op mijn ‘te-lezen’ lijst. Ik heb het boek erop gezet nadat Victor Welling, Developer Evangelist bij Coolblue, het boek van harte aanbeval. Victor gaf meer dan een jaar geleden een indrukwekkende presentatie, exclusief voor Bartosz werknemers. Eén van de dingen die me van de presentatie is bijgebleven, is de uitspraak dat Coolblue geen testers meer aanneemt. Overduidelijk was dit een opmerking om een groep testers te prikkelen en liggen de feiten wat genuanceerder, maar dit was voor mij een toen verrassend geluid. Niet raar dus dat ik Victor Wellings boektip genoteerd heb.

Het boek

De rode draad door het boek is het onderzoek uitgevoerd bij werknemers van de zeven bedrijven, de ene succesvol in zijn markt, de ander minder succesvol tot helemaal niet succesvol in zijn markt. Door middel van waargebeurde voorvallen, opgetekend in de dagboek-bijdragen, wordt ieder hoofdstuk uitgewerkt. In ieder hoofdstuk wordt ook een theoretische onderbouwing gegeven van de boodschap van dat hoofdstuk.
inner-work-life
Het boek beslaat 260 bladzijden. Hoofdstuk 1 gaat voornamelijk over ‘Inner Work Life’. Wat is het? Waarom is het zo belangrijk? Hoofdstuk 2 gaat over hoe mismanagement een negatieve invloed heeft op de ‘Inner Work Life’. Hoe ‘Inner Work Life’ alle aspecten van individuele performance beïnvloed wordt in hoofdstuk 3 uitgelegd. ‘The Progress Principle’ wordt in hoofdstuk 4 en 5 uitgelegd en uitgewerkt. De zogeheten Catalyst en Nourishment Factor komen respectievelijk in hoofdstuk 6 en 7 voorbij. Hoofdstuk 8 biedt managers tools en richtlijnen om er zeker van te zijn dat de mensen door hem of haar worden gemanaged de ‘catalysts’ en ‘nourishers’ krijgt die ze nodig hebben om voortgang te maken in hun werk. In hoofdstuk 9 wordt uitgelegd hoe je deze tools en guidelines voor je eigen ‘Inner Work Life’ kunt inzetten.

Beoordeling

Het boek is erg leerzaam en heeft een heel goede opbouw. Na het lezen van het boek denk je anders over het belang van voortgang in je werk. De schrijvers slagen er goed in hun boodschap op de lezer over te brengen. De opzet van het boek met theorie en uitgewerkte cases ondersteunt over het algemeen het verhaal goed, maar hier en daar hebben de cases in mijn ogen een te grote nadruk gekregen. Dit gaat een beetje ten koste van de boodschap die de schrijvers in het specifieke hoofdstuk willen geven. Dit neemt niet weg dat het boek de lezer veel inzichten geeft. Inzichten die zeer waardevol zijn om een nog betere professional te worden. Viktor Welling heeft niks verkeerds gezegd, het boek is een aanrader. Direct kopen zou ik zeggen, bijvoorbeeld hier.
theprogressprinciple