NieuwsMagazine

Boekrecensie ‘Deep Work – Rules For Focused Success In A Distracted World’

Auteur: John Kronenberg ● John.Kronenberg@closesure.nl
joh_kronenberg_redactieGeconcentreerd werken is noodzakelijk om maximaal te presteren. Cal Newport, de auteur van het boek dat ik hier recenseer, is van mening dat we deze vaardigheid van geconcentreerd werken zijn verleerd. Op zijn populaire blog gebruikt hij de term ‘deep work’ om bovenstaande in twee woorden te vatten: supergeconcentreerd werken. Cal Newport is een Professor Theoretische Informatica aan de Georgetown Universiteit. Hoe lastig het is om diep te werken, blijkt uit onderzoek van de psychologen Hofmann en Baumeister. Zij ontdekten dat we de hele dag bezig zijn onze verlangens te beteugelen. En tot de vijf grootste verlangens – naast bijvoorbeeld eten en slapen – behoort ook afleiding van het werk. Afleiding is de norm geworden. In deze recensie geef ik een antwoord op de vraag of Cal Newport er met zijn boek in is geslaagd om ons, kenniswerkers, tips & trucs mee te geven om geconcentreerder te laten werken en of hij inzicht geeft in hoe we afleiding op het werk kunnen tegengaan.
De inhoud
deep-work-cal-newportHet boek is opgesplitst in twee delen: deel 1 beargumenteert dat ‘Deep Work’ van toegenomen importantie is in onze economie. Deel 2 geeft tips & trucs om je mogelijkheden tot ‘Deep Work’ te vergroten. Deel 1 is vooral gebaseerd op onderzoeken uit bijvoorbeeld de gebieden neurowetenschappen, psychologie en gedragseconomie. Newports argumenten zijn helder en beknopt. Deel 2 bevat een groot aantal ideeën uit de ‘echte wereld’ en uit Newports eigen ervaringen. Omdat deze ideeën goed uitvoerbaar zijn, is het implementeren hiervan voor iedere lezer van het boek een fluitje van een cent.
Er zijn vier manieren van ‘Deep Work’ die Cal Newport in deel 2 van zijn boek uitlegt. De eerste is totale afzondering. Je gaat op een ‘hutje op de hei’ zitten, je sluit je af van alles en iedereen. Geen WiFi of internet, niets van dit alles. Voor de meeste kenniswerkers is deze optie niet praktisch uitvoerbaar. Iets werkbaarder voor kenniswerkers is de tweede optie: het inroosteren van perioden van ‘deep work’. Ik moet onwillekeurig aan de Pomodoro Techniek denken, die hetzelfde doel voor ogen heeft. Een werkdag opdelen in pomodoro’s (=tijdseenheden) van 25 minuten. Deze 25 minuten van een pomodoro geconcentreerd werken en dan een korte pauze en dan starten met de volgende pomodoro et cetera. De derde optie is een ritme te vinden in ‘deep work’. In het boek wordt een voorbeeld gegeven van een komiek die op de kalender voor iedere dag dat hij grappen had verzonnen een kruisje bij de datum zette. Op deze manier werd hij gemotiveerd om iedere dag grappen te verzinnen, want hij wilde het ritme van de kruisjes zetten niet onderbreken. De vierde optie die wordt beschreven is ‘de journalistieke methode’, oppervlakkig werk door ‘deep work’ afwisselen. Dit vergt training en is zeker niet voor iedereen weggelegd.
Review
De tips & trucs van Cal Newport zullen voor velen van jullie wellicht een open deur zijn, maar ze zijn desalniettemin onontbeerlijk om tot ‘deep work’ te komen. Zo gebruikt de schrijver zelf bewust geen social media, om tot optimale prestaties te komen. Het boek is zeer waardevol voor iedereen die tijdens zijn werk afleiding ervaart en graag tips & trucs wil krijgen om in minder tijd productiever te kunnen zijn op je werk of thuis. Een aanrader.
En verder…
Een interessante video over het boek van Philosophers Notes TV is hier te vinden.
Podcast liefhebbers kunnen de volgende podcast van ‘The Art Of Manliness’ luisteren.